Wednesday, March 23, 2016

Apa yang tak kena dan pelik dengan sistem dua kerja?


Kebanyakkan kenalan yang saya jumpa, masing-masing mempunyai lebih dari satu kerja. 


Satu kerja hakiki. Kemudian ada kerja part time, dan buat yang memang produktif, mereka akan tambah lagi dengan bisnes secara part time. 


Kerja hakiki tu biasalah. Ia adalah kerja yang akan dijadikan sumber pendapatan utama. Biasanya kerja hakiki ini akan mengambil kebanyakkan masa dan kehidupan kita di zaman dewasa. 


Kemudian ada pula kerja part time. Kerja part time ni lebih kurang macam kerja-kerja yang boleh kita lakukan dari rumah. Bila ada kerja maka ada la pendapatan. Panduan untuk bekerja dari rumah di kenali sebagai Panduan Jobdirumah


Biasanya kita ni lebih dikenali sebagai seorang freelancer. Kita buat kerja-kerja yang orang lain tak nak buat, kemudian mereka outsource sahaja kepada seorang freelance. 


Sama ada kerja-kerja tersebut seperti kerja penulisan, design, pembinaan laman web dan sebagainya.


Tak cukup dengan dua ni, boleh juga ditambah dengan aktiviti seterusnya, iaitu buat bisnes sendiri secara part time


Buat bisnes sendiri secara part time ni kelebihannya ialah, kita boleh buat pada bila-bila masa sahaja yang kita suka, dan pada masa yang sama, kita juga boleh buat seberapa banyak bisnes yang kita suka. 


Masih tak tau nak buat bisnes apa? 


Anda boleh buat bisnes simkad Tone Excel, bisnes simkad ONEXOX, boleh jual barang-barang kat laman web Lazada, Trivago, bookcafe, dan macam-macam lagi.


Realitinya, saya sendiri memang dah agak lama buat macam-macam kerja dalam satu masa. Tak perlu pun nak tunggu di cadangkan. 


Jika keadaan ini berterusan, nampaknya akan berlaku satu masa nanti, setiap orang perlu ada kerja part time, dan kena ada bisnes sampingan juga secara part time. 


Masa kita akan dipenuhi dengan hal-hal dan urusan untuk dapatkan duit sahaja. 


Ai... entahla. 


Apa pun, kalau anda nak baca panduan macam mana nak bekerja dari rumah, boleh baca kat sini.





 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...